مهمترین یراق آلات درب و پنجره های یو پی وی سی

ملیکا شیخی

تمامی قطعات تشکيل دهنده يراق آلات درب و پنجره تک حالته: اعم از اسپانيولت ، دستگيره، لولا و جلو قفل (زاماک) مورد بررسی قرار می گيرد. اخيراً با توجه به افزايش نرخ ارز و قيمت يراق آلات درب و پنجره ، اکثر توليدکنندگان متاسفانه به دليل جلوگيری از هزينه ها، بدون بررسی و تحقيق از يراق آلات ارزان و بی کيفيت استفاده می‌کنند.

یراق آلات درب و پنجره

تمامی قطعات تشکيل دهنده يراق آلات درب و پنجره تک حالته: اعم از اسپانيولت ، دستگيره، لولا و جلو قفل (زاماک) مورد بررسی قرار می گيرد. اخيراً با توجه به افزايش نرخ ارز و قيمت يراق آلات درب و پنجره ، اکثر توليدکنندگان متاسفانه به دليل جلوگيری از هزينه ها، بدون بررسی و تحقيق از يراق آلات ارزان و بی کيفيت استفاده می‌کنند.

مهمترین یراق آلات درب و پنجره های یو پی وی سی تک حالته عبارت است از:

اسپانیولت :

مهمترین قطعه از یراق آلات درب و پنجره یو پی وی سی همان اسپانیولت است و اسپانیولت نوعی یراق می باشد که معمولا در پنجره های دو جداره با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل  لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب قفل می نماید و با درگیر شدن به زاماک لنگه درب یا پنجره بصورت محکم به چهارچوب می چسبد.

اسپانیولت در اندازه های مختلف برای درب یا پنجره دوجداره در سایز های متفاوت در دسترس می باشد و توسط دستگیره معمولی و یا قفل درب عمل می نماید.

عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت آن موجب از کار افتادن چرخ دنده‌ها و افزایش فشار بر روی دستگیره‌ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر اسپانیولت و در نتیجه باعث از کار افتادن درب میگردد. ابزار و یراق اسپانیولت در تولید انواع پنجره های دوجداره و آلومینیومی کاربرد دارد.

در بازار دو نوع اسپانیولت موجود است که یکی آلمانی و دیگری ترک است که نوع ترک از امنیت کمتری نسبت به نوع آلمانی آن به دلیل دو زبانه بودن و شکل قارچی غلطک‌ها برخوردار‌‌ می‌باشد. دو مدل اسپانیولت وجود دارد که به عنوان اسپانیولت تک حالته و دو حالته در شرکت های سازنده ی پنجره های یو پی وی سی عرضه می شود.

( گروه صنعتی هلی پن ، با بیش از سال ها تجربه در زمینه تولید

در و پنجره دوجداره upvc

در و پنجره آلومینیوم

تولید توری پلیسه

ملزومات توری پلیسه

بعنوان نمایندگی وین تک فعالیت می کند.

همچنین لازم به ذکر است که تیم کاری هلی پن در زمینه تعمیرات در و پنجره و توری پلیسه نیز فعالیت می کند و محصولات و خدمات خود را با گارانتی به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

با توجه به توضیحات داده شده ، جهت آشنایی بیشتر با تیم هلی پن ، نمونه کارهای این گروه را مشاهده کنید :

مشاهده کارخانه

نحوه برش گالوانیزه

نصب توری پلیسه

در و پنجره دوجداره

اگر قصد دیدن نمونه کارهای این شرکت یا پروژه های انجام شده توسط این تیم را دارید ، می توانید در قسمت پروژه های هلی پن ، این نمونه کارها را مشاهده کنید . )

دستگیره :

دستگیره نیز بخشی دیگر از یراق آلات درب و پنجره می باشد. گاهی در بازار دستگيره های آلومينيومی غير استاندارد و بی کيفيت مشاهده می شود که به ارتفاع دستگيره، وزن مناسب، آلياژ مرغوب، پايه های پلاستيکي ضخيم، رنگ کاری چند لايه، شفت چهار پهلوی مقاوم و چرخ دنده داخلی فلزی اصلاً توجهی نمي شود. ارتفاع مناسب دستگيره که به صورت اهرم عمل ميکند باعث فشار کمتر در هنگام استفاده پنجره می باشد.

در دستگيره های کوتاه اين امر باعث مي شود پنجره به صورت استاندارد آب بندی نشده و برای راحتی مشتری به طور نامناسب رگلاژ می گردد که فشار کافی بين بازشو و فريم انجام نمی پذيرد. در دستگيره های ارزان به دليل کاهش قيمت و رقابت در بازار از ارتفاع و وزن مواد مصرفی کاسته ميشود که به صورت پوچ و توخالی توليد شده و باعث شکنندگی دستگيره مي گردد.

 

یراق آلات درب و پنجره

 

رعايت نکردن پايه های پلاستيکی ضخيم دستگيره باعث مي شود که در هنگام بستن پيچ باعث شکست در اين ناحيه می گردد. در دستگيره ها، رنگ کاری چند لايه اين مزيت را دارد که بر اثر شستشو و ضربه خوردن، رنگ دستگيره از بين نمی رود.

استفاده آلياژ مناسب در شفت چهار پهلو که داخل اسپانيولت قرار مي گيرد و فشار زيادی به اين قسمت وارد می شود و باعث می شود شفت از حالت چهارگوش کامل خارج نشده و موجب افزايش طول عمر دستگيره می گردد. چرخ دنده فلزی که درانتهای شفت قرار می گيرد باعث روان تر حرکت کردن دستگيره شده و اهرم دستگيره در هنگام باز و بسته شدن در حالت ۹۰ درجه قرار مي گيرد.

در دستگيره های پلاستيکی مناسب جهت بالا بردن مقاومت آنها در قسمت اهرم در داخل آن ها فلز به کار می رود که در غير اينصورت باعث شکستن دستگيره از اين ناحيه می گردد.

لولا ها :

از دیگر یراق آلات درب و پنجره لولا ها می باشند که لولا ۷۵ میلیمتری لولای مورد استفاده در پنجره های تک حالته می باشد. يکی از ساده ترين قطعات پنجره تک حالته لولا ميباشد که از لحاظ فنی اختلافات حائز اهميتی ندارد.

در اين لولاها صرفاً از مواد مصرفی ( وزن لولا) کاسته می‌شود که باعث ضعيف شدن لولا و تحمل وزن پائين شده که به صورت پوک (تو خالی) توليد می گردد و در هنگام رنگ کاری به صورت يک لايه و ضعيف رنگ می شود که بر اثر کوچکترين سايش، رنگ از بين می رود. وزن مناسب جهت لولا ۷۵ میلیمتر، ۸۳ گرم بوده که کاهش آن باعث ضعف لولا و کاهش قيمت ميگردد که توليد کنندگان محترم اکثر اوقات به اين نکته جهت خريد لولا توجه نمی‌کنند.

جلو قفل (زاماک يا کيپ):

اين قطعه نیز یراق آلات درب و پنجره به شمار می آید که در عين سادگی، نقش بسيار موثری در پنجره یو پی وی سی ايفا ميکند که وزن مناسب آن ۱۳ گرم بوده که در بازار به صورت ۷ گرمی بسيار يافت ميشود. وزن سبک اين قطعه باعث ضعيف شدن و آسيب پذير شدن آن می‌گردد.

استفاده از جلو قفل نامرغوب و سبک، به دليل فشار زياد و قرار گرفتن آن در پنجره به عنوان نقطه اتکاء لنگه بازشو و فريم بسيار آسيب پذير بوده و کارکرد مهمی در پنجره یو پی وی سی دارد که باعث تغيير حالت و شکستگی شده و پنجره از حالت استاندارد خارج می‍گردد. در ضمن این قطعه نسبت به پروفیل مورد نظر برای تولید درب و پنجره یو پی وی سی ، به دو نوع تقسیم می شود که عبارتند از:

۱- آکس ۹

۲ آکس ۱۳