شیشه های دوجداره در درب و پنجره های دوجداره

ملیکا شیخی

شیشه دو جداره در درب و پنجره های دو جداره که از دو لایه شیشه موازی که به هم چسبیده شده تشکیل میگردد. پروفیلی از جنس آلومینیوم و پر شده از ماده رطوبت گیر بین دو لایه شیشه دو جداره قرار می گیرد. برای جلوگیری از انتقال سرما و گرما و ورود گرد و خاک وسر وصدا باید فضای بین شیشه ها در پنجره دو جداره یو پی وی سی با هوا و یا عایق صوتی و یا عایق حرارتی که به ترتیب گازهای – و گاز آرگون نام دارند و یا ترکیبی از عایق صوتی و حرارتی پر کرد.

مواد تشکیل دهنده شیشه دوجداره

شیشه دوجداره در درب و پنجره های دو جداره که از دو لایه شیشه موازی که به هم چسبیده شده تشکیل میگردد. پروفیلی از جنس آلومینیوم و پر شده از ماده رطوبت گیر بین دو لایه شیشه دوجداره قرار می گیرد. برای جلوگیری از انتقال سرما و گرما و ورود گرد و خاک وسر وصدا باید فضای بین شیشه ها در پنجره دو جداره یو پی وی سی با هوا و یا عایق صوتی و یا عایق حرارتی که به ترتیب گازهای – و گاز آرگون نام دارند و یا ترکیبی از عایق صوتی و حرارتی پر کرد.

ویژگی های شیشه دوجداره

عایق حرارتی و صوتی از ویژگی های پنجره دو جداره یو پی وی سی نسبت به پنجره های معمولی و تک جداره است. به این صورت که پنجره دوجداره یو پی وی سی تا حد بسیار زیادی از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند. همچنین به طورکامل ازهدر رفتن انرژی جلوگیری می کند. همچنین عایق حرارتی هستند اما شیشه تک جداره درزهای موجود در آن انرژی را هدر داده و هوای گرم به خارج هدر میرود. از دیگر ویژگی های این پنجره با شیشه های دو جداره عایق صوتی است که به این صورت است که پنجره های دو جداره یو پی وی سی بین ۳۰ تا ۳۵ دسیبل شدت صوت را کاهش میدهد. از دیگرمزیت های شیشه های دو جداره ایمنی بیشتر برای ساکنین و کمی نم زدگی سطح شیشه را میتوان نام برد. شیشه دوجداره و مواد تشکیل دهنده آن از قبیل: شیشه، اسپیسر آلومینیومی، گاز آرگون، رطوبت گیر و غیره.

 

شیشه دوجداره

 

ساخت شیشه دوجداره

ساخت شیشه دوجداره ، جایگزین فضای خالی بین چند لایه شیشه است. شیشه دوجداره از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده که توسط میله یا اسپیسر (جداکننده) از یکدیگر فاصله می گیرند. در این فضای خالی هوا یا گازی مخصوص بدون رطوبت (آرگون یا کریپتون) با فشاری تقریباً مساوی با هوای بیرون قرار می گیرد. این لایه های شیشه در شرایط کنترل شده کارخانه ای به اسپیسر (جداکننده) با استفاده از درزگیر غیرقابل نفوذی می چسبند. درون اسپیسر جداکننده، با ماده رطوبت گیر پر شده که این ماده سبب جذب بخار و رطوبت هوای فضای بین دو شیشه می گردد.

اسپیسر مورد استفاده، از جنس آلومینیوم و با ضخامت های ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۶ میلیمتر و حاوی ماده رطوبت گیر از نوع زئولیت می باشند. اتصال اسپیسر جداکننده آلومینیومی به شیشه از طریق بوتیل به عنوان درزگیر اولیه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت توسط دستگاه پرس صورت می گیرد. در قسمت بیرونی اسپیسر جداکننده نیز ماده غیر قابل نفوذی به نام پلی سولفاید به عنوان درزگیر ثانویه و با استفاده از دستگاه، تزریق می گردد. جهت متعادل نمودن فشار هوای بین دوجداره شیشه با هوای بیرون می توان شیر دوطرفه در اطراف شیشه دوجداره نصب کرد و از کجی ظاهری و احتمال شکست آن جلوگیری نمود.

شیشه دو جداره می توانند به صورت ترکیبی از انواع شیشه های مختلف باشد. مثل: شیشه ساده ، رنگی ، رفلکس ، لمینیت ، سکوریت و شیشه کم تابش تولید شوند. در صورت استفاده از شیشه های کم تابش می توان عبور حرارت از شیشه دوجداره را تا حد ممکن کاهش داد. بدین ترتیب شیشه عایق تری بدست آورد. این شیشه ها از عبور نور و حرارت بوسیله تابش و انعکاس امواج حرارتی جلوگیری می کند. همچنین در صورت استفاده از شیشه های دو جداره و پنجره های عایق یو پی وی سی می‌توان در ازای هر مترمربع شیشه دو جداره ، به میزان ۴۰ متر مکعب گاز در سال صرفه جویی کرد.