شیشه سه جداره یا پنجره سه جداره چیست؟

ملیکا شیخی

شیشه سه جداره

به دنبال پیدایش پنجره دوجداره یو پی وی سی ، پنجره سه جداره یو پی وی سی نیز طراحی گردید. خاصیت این نوع از پنجره‌ ها همان طور که از نامش پیداست درصد صداگیری و عایق بندی بیشتر را در خودت جای می دهد. در پنجره یو پی وی سی می توان انواع شیشه های تک جداره، دوجداره، شیشه سه جداره و یا حتی شیشه چهارجداره را استفاده کرد، شیشه سه جداره از سه شیشه تک جداره به علاوه دو اسپیسر(جدا کننده) تشکیل شده است.

که در فضای خالی که بوسیله اسپیسر(جدا کننده) ایجاد می شود، گاز آرگون برابر با فشار هوای بیرون، تزریق می شود. شیشه سوم در پنجره سه جداره نقش عایق بندی  را افزایش می دهد. قطعات شیشه توسط یک فضای نگهدارنده انرژی، جدا شده‌اند و سپس این واحد، به طور محکم بسته شده تا هوا و رطوبت را بیرون نگه دارد. گفته می‌شود که فضای مرده اضافی میان قطعات شیشه، سر و صدا را کاهش خواهد داد و عایق ‌بندی بهتری را فراهم می ‌آورد.

شیشه سه جداره در کجا استفاده می شود؟

معمولا پنجره سه جداره در مواقع سرما بیشترمورد استفاده قرار می گیرد. بدلیل اینکه عایق بندی حرارتی بهتری نسبت به پنجره دوجداره دارد. در مقابل، افزایش عایق بندی صوتی پنجره سه جداره در برابر پنجره دوجداره، عددی بین ۳ تا ۷ درصد بوده که تقریبا توسط حواس انسان قابل تشخیص نمی باشد.

 

شیشه سه جداره

 

شیشه سه جداره چه مزایایی دارد؟

  1. ۱-با استفاده از شیشه سه جداره، انرژی (حرارت و برودت) تا حد قابل توجهی از هدر رفتن کاهش می یابد.
  2. ۲-بدلیل سه جداره بودن، امنیت آن در برابر عوامل خارجی مانند(گرد و خاک) بیشتر است.
  3. ۳-شیشه سه جداره نسبت به شیشه دوجداره عایق بندی بهتری نسبت به صوت وسرما دارد.

نصب پنجره سه جداره

نصب یک پنجره سه‌ جداره می‌تواند مشکل‌ تر از نصب یک پنجره دوجداره باشد به دلیل این که پنجره‌های سه‌ جداره، پهن‌ تر و سنگین ‌تر هستند. سنگینی، کمتر از آن است که بتوان نام آن را مشکل گفت، زیرا سازندگان پنجره‌های چند جداره ی باکیفیت، به گونه ای پنجره های چند جدار را نصب می‌کنند که عملکرد این نوع پنجره‌ها را آسان تر و راحت تر می‌سازد.

اگرچه، پنجره‌های شیب‌ دار در زمانی که برای تمیز کردن، کج می‌شوند، مشکلات جزئی را به وجود می‌ آورند زیرا قاب پنجره بسیار سنگین‌ تر است. با توجه به اینکه چارچوب‌های پنجره سه ‌جداره، پهن‌ تر هستند، نصب آن ها می‌ تواند کار سختی باشد و تنها باید توسط یک متخصص با تجربه نصب شود. بسته به عرض دیوارهای بیرونی، ممکن است جایگزین ‌هایی با دیوار داخلی لازم باشد، چرا که ممکن است لازم باشد برای نصب، دیوار داخلی به گونه ‌ای ساخته شود که برجستگی پنجره را به درون خانه هدایت کند.

امنیت منزل

همان گونه که ممکن است انتظار داشته باشید، با یک پنجره سه‌ جداره، امنیت افزایش پیدا می‌ کند، به دلیل این که یک عدد شیشه دیگر، استحکام و مقاومت بیشتری را به پنجره اضافه می‌ کند و مانع دیگری برای نفوذ است. این گونه امنیت خانه از عوامل خارجی در امان است.